Geen autobanden meer

bandenstampen blok2Vorige keer had ik het al over een moeilijke herfstperiode van vorig jaar. We werden geconfronteerd met de noodzaak van flinke bezuinigingen. Over één daarvan wil ik wat schrijven. We bouwen namelijk niet meer met autobanden. Ik persoonlijk vond het heel jammer dat de autobanden geschrapt moesten worden, want voor mij was het bouwen met autobanden van grote waarde voor ons project. Het is wellicht wel het belangrijkste symbool waarmee earthships (en dus ook aardehuizen) bekend zijn geworden.

Het is een schoolvoorbeeld van bouwen met afvalmaterialen; het is een belangrijk element van het bouwfysische aspect van de aardehuizen (door zijn thermische massa houden de banden de warmte van de zon lang vast in de huizen, tenminste op die plekken in het huis waar de winterzon ook daadwerkelijk op de bandenwand kan schijnen); en het is één weinige van de onderdelen van de bouw die we zonder betaalde krachten zelf samen konden doen. Ik vond het samen bandenstampen ook altijd één van de leukste klussen. Je moet het wel samen doen, want anders is het alleen maar zwaar, maar we deden het ook altijd samen en dat was erg leuk. Ook vermoeiend natuurlijk, met vaak spierpijn als gevolg, maar ik vond het altijd erg bevredigend en gezellig.

Maar toch is de autoband wegbezuinigd. Het heeft bij mij even geduurd te snappen waarom dat nodig was. Het probleem zat hem vooral in de tijd die het vergde. Toen we nog met banden bouwden was de bandenwand als eerste aan de beurt. Als het stampen van de 10 rijen banden klaar was kwam de tijdrovende klus van de bekisting voor de betonnen ringbalk en steunberen maken. Pas als het beton gestort was kon er verder gegaan worden met de kolommen, de liggers en het dak, en verder. De bandenwand bepaalde dus het hele bouwtempo. En het bouwtempo bepaalt uiteindelijk ook de kosten van de huizen. Zolang we de bouwplaats voor de ruwbouw met alle grote machines die daarbij horen, nodig hebben, kost ons dat geld. Veel geld. Het is dus vooral zaak om de casco’s zo snel mogelijk af te bouwen, zodat we de bouwplaats kunnen sluiten. Daarom hebben we ook besloten (één van de andere bezuinigingen) dat we gezamenlijk alleen nog maar de casco’s van de huizen bouwen en dat de afbouw van de huizen voor de bewoners zelf is, zodat we de ruwbouw eerder af hebben en de bouwplaats eerder kunnen sluiten.

strobouw 14Dus ondanks dat het bouwen met autobanden gratis leek - de banden werden gratis gebracht en de arbeid  was gratis - kostte het ons toch geld als we met autobanden zouden blijven bouwen. Raar maar waar. We hebben enorm gezocht en gerekend en besproken wat dan het alternatief zou worden. Gelukkig bleek dat strobalenbouw een goed alternatief zou zijn. Vandaar dat we nu dus de achterwanden van strobalen bouwen. Dit heeft natuurlijk wel consequenties voor de huizen. Er kan geen talud tegen aan dus de bewoners in het blok erachter kijken niet uit op een mooi begroeide heuvel  maar zien een lange rechte wand. Dit gaan we uiteindelijk compenseren met een nog te bepalen oplossing.  Het heeft ook intern consequenties. Een strobalenwand heeft geen thermische massa en zorgt dus niet voor vasthouden van warmte (of koelte in de zomer). Dit gaat in de meeste huizen gecompenseerd worden met extra lagen leem of meer zware leemmuren in de huizen om toch die thermische massa te verkrijgen. Stro isoleert daarentegen wel weer iets beter dan een bandenwand.

strobouw 38Ik ben inmiddels ingewijd in de schone kunst van het strobouwen. En ook dat is een leuke klus. Net als bij het bandenstampen doen we het strobouwen samen en ook hierbij kun je al je energie kwijt als je met je volle gewicht een strobaal in het vak moet duwen of met de strohamer op z’n plek moet meppen. En het leuke van strobalen is: het ruikt zo lekker…!